31 mei 2021 
in Tips

Zonnen tijdens je zwangerschap?

Zonnen tijdens je zwangerschap?

Je hoeft niet bang te zijn voor de zon, een beetje zon kan geen kwaad en is soms juist goed! Dus als jij je afvraagt mag ik zonnen tijdens je zwangerschap? Ja, dat is mogelijk! Let bij het in de zon zitten alleen wel op een aantal dingen, zodat jij jezelf en je baby optimaal beschermd.

Vitamine D.

Uit de zon haal je namelijk vitamine D. Deze vitamine is belangrijk voor de ontwikkeling van het skelet van je baby. Je haalt al voldoende vitamine D wanneer je 15 tot 20 minuten met je armen en gezicht in de zon gaat zitten. Met hoe meer lichaamsdelen je in de zon gaat zitten des te korter je in de zon hoeft te zitten. 

Zwangerschapsmasker.

De wetenschappelijke naam voor het zwangerschapsmasker is Chloasma. Het zwangerschapsmasker ontstaat door een verandering in je hormonen waardoor de productie van melanine verhoogd wordt. Deze verhoging in productie zorgt voor de bruine vlekjes. Deze verschijnen meestal op je voorhoofd, jukbeenderen, bovenlip, buik, tepels, oksels en op littekens. 

Wanneer je in de zon gaat zitten kan dat dus een zwangerschapsmasker veroorzaken of verergeren. Door je in te smeren met factor 50 kun je dit voorkomen. Na ongeveer een jaar na de bevalling verdwijnen deze vlekjes meestal. Mochten ze niet verdwijnen dan kan je een dermatoloog raadplegen. 

Waar moet je op letten?

Er zijn geen directe gevaren voor de foetus wanneer je in de zon gaat zitten. De foetus kan wel last ondervinden wanneer jij het te warm hebt of uitgedroogd bent. Tijdens je zwangerschap is de kans groter dat je verbrandt omdat je huid gevoeliger is. Houd moedervlekjes goed in de gaten. Deze kunnen namelijk veranderen of je krijgt er nieuwe moedervlekjes bij.

Voorzorgsmaatregelen:

  • Gebruik zonnebrand met een hoge beschermingsfactor. Het liefst factor 50.
  • Blijf niet te lang in de zon zitten.
  • Drink genoeg zodat je niet uitdroogt.
  • Als je toch een lange periode buiten moet zijn blijf dan zoveel mogelijk in de schaduw en draag kleding met lange mouwen en een hoed/petje.
  • Blijf het liefst tussen 12:00 en 16:00 uit de zon.

Geniet als je zwanger bent dus ook gewoon van het mooie weer, maar zorg wel dat je jezelf en je baby goed beschermd!

Over de schrijver
Hoi, ik ben Marcellina en kom uit Amstelveen. Inmiddels heb ik meer dan 10 jaar ervaring in het geven van allerlei sportlessen. Gaandeweg ben ik mij gaan specialiseren in pre- en postnatale trainingen. Dit is ontstaan nadat er deelneemsters uit mijn bootcampklasjes zwanger werden. Ik wilde toen meer leren over hoe ik mijn lessen kon aanpassen voor zwangere vrouwen. En wat bleek? Ik vond het meteen interessant en had een ontzettend leuke doelgroep ontdekt! Toen deelneemsters terugkwamen na de bevalling bleek dat ze totaal geen informatie hadden meegekregen wat betreft hun eigen herstel. Terwijl dit juist zo belangrijk is! Dit motiveerde mij om met PowerMama 020 pre- en post nataal vrouwen te blijven helpen. Ik vind het elke keer zo leuk om te ervaren hoe zinvol en effectief het trainen tijdens en na de zwangerschap is. Hopelijk zie ik jou gauw bij de lessen! Marcellina Covelli
Reactie plaatsen

Omnomnom wij gebruiken cookies
arrow_drop_up arrow_drop_down